Az emberi élet már a fogantatás előtt elkezdődik, hiszen a petesejt és a hímivarsejt már önmagukban is élő dolgok. Sokkal fontosabb kérdés, hogy mikor kezdődik el az érzékelő létezés, amelyben jelen vannak az érzések és az önérzékelés. Kutatások kimutatták, hogy a fogantatástól számított 23. hét után indulnak el a magasabbrendű agyi funkciók.
Alapvető különbség van aközött, hogy az élet kezdetét a fogantatás pillanatában vagy pedig a születéskor jelöljük meg. Jogilag és társadalmilag a születést tekintjük az élet kezdetének, ugyanis ekkor válunk különálló személlyé, és ekkortól lesznek jogaink is. A születés előtti élet státusza szubjektív megítélés alá esik: ha egy kívánt terhességről van szó, a terhes nő hozzátartozóival együtt már a szülés előtt ünnepelheti az érkező életet. Ha viszont egy nem kívánt terhességről beszélünk, és a nő abortuszt szeretne, a magzatot nem illeti meg önálló státusz, és a nő döntésébe másnak nincsen beleszólása.
A biblia is választás-párti; az élet kezdetét az első lélegzettől, azaz a születéstől számítja, és nem tekinti a magzatokat, sőt a kisbabákat sem a nőknél előrébb valónak. Számos ószövetségi szöveg bátorítja vagy helyesli a terhes nők és csecsemők megölését. Jeremiás próféta azt kívánja, bárcsak megölték volna az anyaméhben. A Biblia nem használja az abortusz szót, de többször is megjelenik benne az “idétlen gyermek” kifejezés, ami a születés előtt meghalt magzatra vonatkozik. Több passzus is említi, hogy jobb születés előtt meghalni (vetélés vagy abortusz által), mint egy boldogtalan életre születni. Az a néhány bibliai vers a magzatok értékéről, amelyeket a döntésellenesek idézni szoktak nézeteik igazolására, rendszerint kivételes karakterekhez (például prófétákkhoz vagy Jézushoz) kapcsolódnak, és nincs közük az abortuszhoz, vagy általában véve a magzatokhoz.
Források:
Anti-Choicers Don’t Have a Biblical Leg to Stand On, by Joyce Arthur
Pro-Choice Action Network, The Fetus Focus Fallacy