Az abortusz és a halálbüntetés teljesen különböző társadalmi és morális kérdéseket vet föl.
Az abortuszhoz való hozzáférés kérdése azon az elven alapszik, hogy minden nőnek joga kell legyen eldönteni, hogy szeretne-e (vagy képes-e) kihordani egy terhességet, és hajlandó-e vállalni a felelősséget egy gyermek felneveléséért. Az abortuszhoz való jog képviselői tudják, hogy a biztonságos és legális abortusz nők életét mentheti meg. Ha ez nem elérhető, számtalan nő folyamodik nem biztonságos abortuszhoz, ezzel komoly sérülést, vagy akár a halált kockáztatva. Emellett a nők nem urai saját életüknek, ha a terveik és álmaik azon egy véletlen teherbeesésen elbukhatnak.
A magzat a törvény szemében még nem személy és nem egy érző egyén, aki része a társadalomnak. Egy nem kívánt magzat olyan értelemben nem is “ártalmatlan”, hogy létezéséhez egy nő testét veszi igénybe annak akarata ellenére, ezzel fizikai és mentális kockázatot róva rá.
Ezzel szemben azok, akiket halálra ítélnek, felnőtt, tudatos személyek, akiket valamilyen súlyos bűncselekmény, általában gyilkosság miatt büntetnek. A liberális gondolkodásúak többsége ellenzi a halálbüntetést, mivel szerintük nem emberhez méltó büntetés, diszkriminál a kisebbségekkel szemben, nem csökkenti érdemben az erőszakos bűncselekményeket, és túl nagy a kockázat arra, hogy ártatlanul végezzenek ki tévesen elítélt embereket.
Az abortuszhoz való jog támogatása és a halálbüntetés eltörlése egyaránt az igazságosság, az emberi méltóság és az élet tiszteletén alapszik. Az összes fejlett ország, és számos fejlődő ország betiltotta a halálbüntetést. Ugyanakkor azok az Egyesült Államok-beli államok, amelyek a leginkább ellenzik az abortuszt, jellemzően a halálbüntetést is támogatják. A valóságban ők kevésbé “életvédők”, inkább a “bűnt” ellenzik, és a büntetést támogatják.
Források:
American Civil Liberties Union, The Case Against the Death Penalty (2012)
Anne Nicol Gaylor, Women’s Medical Fund, „Abortion Is a Blessing” (1975)
Joyce Arthur, Pro-Choice Action Network, „The Fetus Focus Fallacy” (2005)
Will Saletan, Slate: Why Pro-Lifers Kill